Recompensa si Conditionarea

Ce este terapia ABA și cum ajută copiii cu nevoi speciale să se dezvolte armonios?

La Neurosteps, folosim Analiza Comportamentală Aplicată (ABA) ca fundament în lucrul cu copiii care întâmpină dificultăți în dezvoltare. ABA este o știință a comportamentului, bazată pe principii clare de învățare, care ajută copiii să dobândească abilități esențiale pentru viața de zi cu zi și să reducă acele comportamente care interferează cu adaptarea lor în familie, grădiniță sau școală.

Fiecare intervenție ABA este personalizată în funcție de copil: profil senzorial, istoric emoțional, comportamente existente și obiective agreate împreună cu părinții. Totul se construiește treptat, cu grijă, într-un echilibru între siguranța emoțională și dobândirea autonomiei.

Principii esențiale în ABA

Întărirea comportamentelor pozitive
În ABA, accentul cade pe ce funcționează, nu pe ce trebuie „corectat”. Atunci când copilul primește un răspuns pozitiv după un comportament adecvat (cum ar fi cererea verbală a unei jucării), acel comportament va fi repetat. Întărirea poate fi socială (atenție, zâmbet), materială (obiect preferat), activă (pauză/joc) sau funcțională (obținerea a ceea ce a cerut).

Reducerea comportamentelor disfuncționale
Nu corectăm copilul, ci înlocuim comportamentele disfuncționale cu variante mai eficiente. Analizăm ce le declanșează, ce le întreține și ce funcție au (evitare, obținerea unui obiect, căutare de atenție etc.). În loc să penalizăm, oferim alternative clare și ușor de învățat.

Analiza funcțională
ABA se bazează pe observații obiective, nu pe impresii sau etichete. Fiecare comportament este văzut ca un mesaj. Scopul nostru este să înțelegem „de ce face asta?” și „ce încearcă să comunice?”. Intervenim doar după ce avem răspunsuri clare, bazate pe date.

Învățarea în pași mici (task analysis)
Copiii pot fi copleșiți de cerințe complexe. De aceea, în ABA, fiecare abilitate este împărțită în pași simpli, care pot fi exersați pe rând. Astfel, învățarea devine accesibilă și motivantă, iar progresul este constant.

Sprijin și retragere treptată (prompting & fading)
La început, copilul poate avea nevoie de ajutor – fizic, verbal sau vizual. Acesta este retras treptat, astfel încât copilul să devină independent. Scopul nu este perfecțiunea, ci dezvoltarea autonomiei.

Relația terapeutică – Pairing
Primul pas în ABA nu este predarea, ci conectarea. Copilul are nevoie să se simtă în siguranță cu terapeutul, să știe că este ascultat și valorizat. În această etapă, terapeutul se joacă cu copilul, îl urmează și nu pune cerințe. Abia după ce relația este stabilă, putem începe procesul de învățare.

Reziliența se construiește, nu se impune
În ABA, copilul nu este „forțat să se obișnuiască”, ci este ghidat cu blândețe spre a face față provocărilor. Învățăm toleranța la frustrare pas cu pas, cu sprijin și recompense. Astfel, copilul devine mai sigur pe sine, mai flexibil și mai pregătit pentru interacțiuni reale.

La Neurosteps, folosim ABA nu ca o „rețetă”, ci ca un mod de a construi drumuri reale pentru fiecare copil în parte – drumuri către comunicare, autonomie și o viață cât mai apropiată de potențialul său.

Autor

Oana Bunea

Lasa un comentariu

Donează

Redirecționeaza 3,5% și ajută la recuperarea unui copil in dificultate

Str. Iuliu Gall nr. 7, sector 5, Bucuresti

Bd. Hristo Botev nr. 11, sector 3, Bucuresti

Newsletter

O mana de ajutor de la Centrul HOPE

Aboneaza-te la newsletter-ul nostru si vei primii informatii valoroase pt copilul tau!